4 Mayıs 2013 Cumartesi

Olta Makinesi Bakımı, Olta Makine Parçaları

Arkadaşlar bu konumuzda hobimizin ortasında yer alan Balık makinelerinin parçalarını,makine bakımını ve bir makinenin sökülerek temizlenmesini ele alacağız.

Öncelikle Makinemizi parçalara ayırmak için gerekli olan takımlara ve kakım için gerekli malzemelerden bahsedelim.Kargaburun,Pense,uygun ağızlı düz ve yıldız tornavidalar, küçük bir çekiç,cımbız,Makinemizdeki somunlara uygun anahtar ve lokma takımı ve yeterinde kulak pamuğu.

Benim makinelerimin bakımında tercih ettiğim temizleyiciler WD40,Yağlı Contack Sprey,suya dayanıklı gres.Gres olarak çamaşır makinesi servislerinden aldığım tüp içerisindeki gresi kullanıyorum.Bu ve benzeri greslerin kullanımda aşırırıktan kaçınılmalıdır.Normalden fazla kullanılan yağ zamanla özelliğini yitirerek içine hapsettiği deniz tuzu yada Tozlar nedeniyle zararlı olabilmektedir.

Öncelikle Makinemizin bakımında sık ve en kolay parça olan makaradan başlayacağız.Makaranın sökümü için önden kalamalı bir makine kullanıyorsak kalama vidasını söküp,makarayı çektiğimizde makara elimize gelecektir.Arkadan kalamalı bir makine kullanıyorsak çoğunlukla kalama yerinde buton (düğmeli) olan bir hızlı ayırma parçasının butonuna basarak makarayı ayırabiliriz.
Kalamalı makinelerde çoğunlukla kalama açılamayan bir yapıdadır.Ancak pekçok makinede kalamanında açılabileceğini biliyoruz.
Aşağıda Daıwa'ya ait bir spin makinenin kalamasının açılmış halini görmekteyiz.Buradada görüldüğü üzere modeller arasındaki kalama farklılıkları parçalardan anlaşılmaktadır.
Kalama önemli bir parça olduğundan parçaların bakımı ve temizliği yapılırken olası kayıp ve karışıklıkları önlemek için mutlak suretle düzgün bir ortamda ve sökülüş sırası dikkate alınarak parçalar sökülmelidir.





İkinci olarak Mandal yada klepe dediğimiz parçanın sökülmesi.Bu parçanın sökümü oldukça basittir.Misinayı makaraya yönlendiren rollerdeki vidanın sökülmesiyle boşta kalan ucun hafif sağa/sola çevrimi ile bu parçayı makienmizden ayırabiliriz.Burada gerekli temizlik yapıldıktan sonra çok ince bir gresle yağlama yapılarak geri takma işlemi için hazur hale getirilmelidir.Burada rulman kullanılmışsa öncelikle WD40 ile bakımı yapılmalı,daha sonra gres kullanılmalıdır.Çoğu makinde bu parçalardan bir yada birkaçı plastik olduğundan saf alkol kullanımı bu parçalara zarar verebilir.


 


Bundan sonraki aşama Makinemizin gövde kısmı ile ilgili bölüm.Çoğu makinede gövdenin açılabilmesi için Makara adaptörü yani makinemizdeki dönen kısmın çıkartılması gerekir.Bu kısım genellikle bir somun ile tutturulmuştur.Çoğu makinede bu somunun gevşemesini önleyen bir emniyet vidasıda bulunur..Öncelikle bu vida ,sonrasındada somun çıkartılmalıdır.Bu parça makinemizin dış yüzeyi olduğundan genellikle kum ve tozun biriktiği yerdir.Bu parça kulak pamuğu yardımı ile temizlendikten sonra WD40 ile silinmelidir.Soldaki şekilde sökülmesi gereken somun ve sağda bu parça söküldükten sonra elimizdeki makine.


 


Bu aşamadan sonra geldiğimiz nokta ise işimizin önemli bölümüdür.Bu safhada makinemizde gördüğümüz genellikle 3 adet olan (bazı makinelerde farklıdır ancak çoğu makinede böyle yada benzerdir) vidanın sökülmesi ile devam ediyoruz.Bu vidalar söküldüğünde Bir rulman ve üzerine monte edilmiş ani duruş düzeneğine ulaşmış oluruz.Burada aynı zamanda makinemizin geri dönüşünü durduran mekanızmada bulunmaktadır.
Bu parçalar dikkatle yerinden çıkartılmalı ve özellikle Rulmanlar WD40 ile temizlendikten sonra yağlı kontak spreyi ile yağlanmalıdır.Bu ve diğer parçalar temizlendikten sonra üzerlerine mümkün olduğunca ince bir gres sürülmeli,gresin fazlalıkları bir peçete yardımı ile alınmalıdır.Bu parçalardan en önemlisi kolun çevrilmesi esnasında gücü makaraya aktaran sarmal dişlidir.(sarı uzun olan parça) Bu dişlinin özenle temizlenmesi ve yağlanması büyük önem taşımaktadır.


 


Şu aşamada ise makinemizin dişlilerini barındıran gövdenin açılımına gelmiş durumdayız.Bu makinede olduğu gibi çoğu makinede gövde koruması (sarı parça) bulunmaktadır.Bu parça aynı zamanda gövdenin iki parçasınınıda bir arada tutmaktadır.Çoğunlukla tek vidalı olan bu parça vidanın sökülmesi ile boşta kalır.


 


Nihayet gövdenin içindeyiz.İşte bu bölüm makinemizde tüm işi yapan bölüm.Pekçoğumuz bu bölümü ilk açtığında ortadaki manzara karşısında hayrete düşecektir.Çünkü bu bölümde inanılmaz bir kirlenme söz konusudur.Önceden kullandığımız gres hele fazla gres kullanmışsak burada çamurlaşmış halde karşımızda çıkar.Bu parçaları özenle temizlemek ve yağlamak makine bakımının en önemli noktasıdır.Buradaki malzemeler bizlerin balıkla mücadelesinde en önemli parçalardır.Bu noktada önemli olan ise Makine milinin sökülmesidr.Bu mil çoğunlukla Osilator dişlisi dediğimiz ve makaranın ileri geri hareketini sağlayan mile bir vida ile sabitlenmiştir.Bu vida genellikle atık gres altında kaldığından bu işi ilkkez yapanlar için sorun olur.Soldaki resimde görüldüğü gibi vidanın sökülmesi ile mil boşta kalır ve diğer dişli grubunun sökülmesine olanak tanır.
Bu kısmdaki parçalar öncelikle kulak pamuğu ile kaba pisliğinden arındırılmalı ve yağlı sprey ile detaylı temizliği yapılmalıdır.Özellikle dişliler arasındaki artıkların temizlenmesi önem arzeder.Bu işlemden sonra tüm parçalar ince gres ile greslenmeli ve abartıya kaçılmamalıdır.


 


Tüm bu işlemlerden sonra Parçaların yerine takılma işlemi yapılmalıdır.Geri takma işlemi bu işlem basamaklarını tersi olarak yapılabilir.Baştada belirttiğim üzre bu işlemler esnasında olası parça kayıpları ve parçaların yanlış sıralamayla takılması makinemizin kullanımında sorunlar yaratabilir.Eğer ilkkez yapacak iseniz tecrübeli bir arkadaşınız ile bu işe başlamanız önerilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder